Blockchain, NFT and on-demand production in the fashion sector

Authors

Abstract

The object of study investigates the disposition of consumers towards products on demand and non-fungible tokens (NFTs), focusing on the Laagam brand, e-commerce specialized in fashion, as a case study. The quantitative methodology combines secondary statistical sources and surveys to a sample of 380 users in Spain and international, which reveal preference for social networks such as Instagram and that the admiration for NFT and interest in on-demand production are in an incipient stage in a digital ecosystem that evolves rapidly, in which new platforms and social networks arise...

Keywords

E-commerce, on-demand, Lagaam, NFT, social networks

References

Arroyo, Diego [@DiegoARRG]. (2022, 3 de mayo) Pues es muy difícil medir la atribución pero los miércoles noche siempre son el mejor momento de la semana. Twitter.

Ávila, Juan Antonio (2022). El Metaverso: conceptualización jurídica, retos legales y deficiencias normativas. Revista El Derecho, 3(03).

Bastón, Rubén (Anfitrión) (2022-presente). Entrevista a Diego Arroyo, CEO y cofundador en Laagam/Los NFTs como clubs de fidelización de marca: el test de Laagam [Podcast]. Spotify. https://podcasts.apple.com/nl/podcast/los-nfts-como-clubs-de-fidelizaci%C3%B3n-de-marca/id1456031521?i=1000555431664

Brinson, Nancy y Lemon, Laura (2023). Investigating the effects of host trust, credibility, and authenticity in podcast advertising. Journal of Marketing Communications, 29(6), 558-576.

Camarero, Emma (2023). La nueva era del podcast. Editorial Almuzara.

Castelló, Araceli y Plaza-Chica, Sofía. (2022). Moda de lujo, contenidos de marca y metaverso: el caso de Gucci y la generación Z. Communication Papers, 11(23), 96-111.

Citlali, Eva; García, Ainhoa y Bonales, Gema (2021). Twitch: the key to the new paradigm in commercial communication. Sphera Publica, 1(21).

Chrimes, Courtney y Boardman, Rosy (2022). The opportunities & challenges of the metaverse for fashion brands. The garment economy: Understanding history, developing business models and leveraging digital technologies, 389-410.

Di Piero, Massimo (2017). What is the blockchain? Computing in Science & Engineering, 19(5),

-95.

European E-Commerce Report (2023). European e-commerce report. Ecommerce Europe.

Fondevila-Gascón, Joan-Francesc (2010). El cloud journalism: un nuevo concepto de producción para el periodismo del siglo XXI. Observatorio (OBS*) Journal, 4(1), 19-35.

Fondevila-Gascón, Joan-Francesc (2013). Periodismo ciudadano y cloud journalism: un flujo necesario en la Sociedad de la Banda Ancha. Comunicación y Hombre, 9, 25-41.

Fondevila-Gascón, Joan-Francesc y Del Olmo-Arriaga, Josep Lluís (2013). El Trabajo de Fin de Grado en Ciencias Sociales y Jurídicas. Guía metodológica. Ediciones Internacionales Universitarias.

Fondevila-Gascón, Joan-Francesc; Mir-Bernal, Pedro; Rom-Rodríguez, Josep y Santana-López, Eva. (2017a). New Digital Metrics in Marketing: A Comparative Study on Social Media Use. Media and Metamedia Management, 343-350. Springer.

Fondevila-Gascón, Joan-Francesc; Botey-López, Jordi; Rom-Rodríguez, Josep y Vila, Fátima. (2017b). Monetización en publicidad digital: interactividad para HbbTV. Hipertext.net: Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva, 16, 22-31.

Galeano, Susana (17 de enero de 2022). Entrevista a Diego Arroyo, CEO y co-fundador en Laagam/Laagam abre las puertas del metaverso lanzando su primer NFT. Marketing4ecommerce. https://marketing4ecommerce.net/laagam-abre-las-puertas-del-metaverso-lanzando-su-primer-nft/

Grillo, Michelle (2022). Moda e metaverso: uno studio esporativo sulla prima metaverso fashion week. Visual Review. International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 10(2), 1-10.

Hackl, Cathy; Lueth, Dirk, y Di Bartolo, Tommaso (2022). Navigating the metaverse: A guide to limitless possibilities in a Web 3.0 world. John Wiley & Sons.

Hasan, M. T. (2021). The Necessity of a New Consumer Buying Business Model in the Social Media Platform. International Journal of Multidisciplinary and Current Educational Research (IJMCER), 3(1), 89-92.

IAB (2023a). Estudio de Ecommerce. IAB.

IAB (2023b). Estudio de Inversión Publicitaria en Medios Digitales. IAB.

IAB (2023c). Estudio de redes sociales. IAB.

Iglesias, Alberto (2022, 2 de marzo). Entrevista a Inés Arroyo, Co-fundadora y directora creativa en Laagam/ Cómo crearon sus startups, crecieron y gestionan el miedo cuatro de las principales emprendedoras españolas. El Español.

Infoadex (2023). Estudio Infoadex de inversión publicitaria en España, www.infoadex.es/home/wp-content/uploads/2023/02/NP-Estudio-InfoAdex-de-la-Inversion-Publicitaria-en-Espana-2023.pdf

Jiménez, Vanessa. (2023). Metaverso y Moda. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 26(181).

Jover, Alex. (2018, 18 de octubre). Entrevista a Inés Arroyo, Co-fundadora y directora creativa en Laagam/De influencer a emprendedora: Así es Laagam, el negocio de Inés Arroyo. La Vanguardia.

Joy, Annamma; Zhu, Ying; Peña, Camilo y Brouard, Myriam (2022). Digital future of luxury brands: Metaverse, digital fashion, and non‐fungible tokens. Strategic change, 31(3), 337-343.

Kugler, Logan (2021). Non-fungible tokens and the future of art. Communications of the ACM, 94(9), 19-20

López, Diego; Ros, Francisco; Salas, Vicente y Santillana, Ignacio (2020). La reforma de la empresa y la Covid-19. Proyecto empresa y sociedad. Economistas, (170), 29-44.

Magro, Bea (Anfitrión). (2021-presente). Entrevista a Inés Arroyo, Co-fundadora y directora creativa en Laagam/Comerse el mundo es una actitud. [Podcast]. Spotify. https://podcasts.apple.com/no/podcast/39-comerse-el-mundo-es-una-actitud-con-in%C3%A9s-arroyo/id1494766273?i=1000509213384.

Martín-Guart, Ramón; Lopez-Gonzalez, Hibai y Fernández-Cavia, José (2017). Sport as an antidote against audience fragmentation. A scoping study of the most watched Spanish television shows (1989-2016). Revista Latina de Comunicación Social, 72.

Martín-Guart, Ramón (2022). El publicitario híbrido. COMeIN, 125

Martín-Ramallal, Pablo (2023). El metaverso como paradigma de marketing para las marcas de moda generalista. En La comunicación en un contexto convulso (pp. 761-779). Dykinson.

Martinrey, Guiomar y Marín, Vicente (2011). La revolución digital y la sociedad de la información. Comunicación social, 17.

Mogaji, Emmanuel; Dwivedi, Yogesh y Raman, Ramakrishnan (2023). Fashion marketing in the metaverse. Journal of Global Fashion Marketing, 1-16.

Morral, Ramón (2023). Reflexiones sobre el uso de la marca en el metaverso. En El derecho de marcas y de la competencia ante las tecnologías de vanguardia (pp. 439-470). Tirant lo Blanch

Nofer, Michael, Gomber, Peter, Hinz, Oliver y Schiereck, Dirk (2017). Blockchain. Business & Information Systems Engineering, 59, 183 - 187.

Ordóñez, Jordi (Anfitrión). (2021-presente). Entrevista a Diego Arroyo, CEO y co-fundador en Laagam. [Podcast]. Spotify. https://jordiob.com/blog-ecommerce/

Paniagua-Iglesias, Amaia; Martín-Guart, Ramón; Fondevila-Gascón, Joan-Francesc y Pérez-Latre, Francisco Javier (2024). Relación entre planificación de medios y creatividad en un entorno de hibridación mediática y transmedialidad. Revista Latina de Comunicación Social, 82, 1-21.

Park, Hye-Sook y Moon, Phil-Joo (2023). Global Fashion Brand Non-Fungible Token (NFT) Application Case Study. International Journal of Advanced Culture Technology 11(3), 315-320.

Pérez, María José (2022, 28 de marzo). Entrevista a Inés Arroyo, Co-fundadora en Laagam/ Laagam o la marca en la que te puedes comprar ropa solo los miércoles. El Mundo.

Periyasami, Saravanan y Periyasamy, Aravin (2022). Metaverse as future promising platform business model: Case study on fashion value chain. Businesses, 2(4), 527-545.

Singh, Nayan (2019). Implementation of blockchain technology in fashion industry. Scuola di Ingegneria Industriale e dell’Informazione.

Suárez-Carballo, Fernando y Pérez-Maíllo, Aurora (2022). El diseño gráfico de pódcast: análisis de estrategias visuales. grafica, 10(19), 55-62.

Suárez, Silvia (2021, 8 de agosto). Entrevista a Diego Arroyo, CEO y co-fundador en Laagam/ Moda on demand, ¿el futuro de la industria en España? Economista Digital.

Sung, Eunyoung; Kwon, Ohbyung y Sohn, Kwonsang (2023). NFT luxury brand marketing in the metaverse: Leveraging blockchain‐certified NFTs to drive consumer behavior. Psychology & Marketing, 2306-2325.

Trautman, Lawrence (2021). Virtual and non-fungible tokens. Hofstra Law Review, 50, 361.

Tsang, E. W. (2013). Case study methodology: Causal explanation, contextualization, and theorizing. Journal of international management, 19(2), 195-202.

Volponi, Valeria (2022). Moda e metaverso: Costruire identità di marca tra NFT, communities e social commerce. FrancoAngeli.

Wang, Duhan;, Ren, Qianmingyan; Li, Xinyu; Qi, Yiman y Zhou, Qi (2022). Defining consumers’interest and future of Nft fashion. En 2022 International Conference on Social Sciences and Humanities and Arts (SSHA 2022). Atlantis Press.

Author Biographies

Ramon Martín-Guart, Universitat de Girona

Dr. en Marketing. Profesor en UdG.

Josep Lladós, Universitat de Girona

Profesor en UdG

Imma Paitiví, Universitat de Girona

Investigadora en UdG

Published

27-07-2024

Downloads

Download data is not yet available.