Blockchain, NFT and on-demand production in the fashion sector
Abstract
The object of study investigates the disposition of consumers towards products on demand and non-fungible tokens (NFTs), focusing on the Laagam brand, e-commerce specialized in fashion, as a case study. The quantitative methodology combines secondary statistical sources and surveys to a sample of 380 users in Spain and international, which reveal preference for social networks such as Instagram and that the admiration for NFT and interest in on-demand production are in an incipient stage in a digital ecosystem that evolves rapidly, in which new platforms and social networks arise...
Keywords
E-commerce, on-demand, Lagaam, NFT, social networksReferences
Arroyo, Diego [@DiegoARRG]. (2022, 3 de mayo) Pues es muy difícil medir la atribución pero los miércoles noche siempre son el mejor momento de la semana. Twitter.
Ávila, Juan Antonio (2022). El Metaverso: conceptualización jurídica, retos legales y deficiencias normativas. Revista El Derecho, 3(03).
Bastón, Rubén (Anfitrión) (2022-presente). Entrevista a Diego Arroyo, CEO y cofundador en Laagam/Los NFTs como clubs de fidelización de marca: el test de Laagam [Podcast]. Spotify. https://podcasts.apple.com/nl/podcast/los-nfts-como-clubs-de-fidelizaci%C3%B3n-de-marca/id1456031521?i=1000555431664
Brinson, Nancy y Lemon, Laura (2023). Investigating the effects of host trust, credibility, and authenticity in podcast advertising. Journal of Marketing Communications, 29(6), 558-576.
Camarero, Emma (2023). La nueva era del podcast. Editorial Almuzara.
Castelló, Araceli y Plaza-Chica, Sofía. (2022). Moda de lujo, contenidos de marca y metaverso: el caso de Gucci y la generación Z. Communication Papers, 11(23), 96-111.
Citlali, Eva; García, Ainhoa y Bonales, Gema (2021). Twitch: the key to the new paradigm in commercial communication. Sphera Publica, 1(21).
Chrimes, Courtney y Boardman, Rosy (2022). The opportunities & challenges of the metaverse for fashion brands. The garment economy: Understanding history, developing business models and leveraging digital technologies, 389-410.
Di Piero, Massimo (2017). What is the blockchain? Computing in Science & Engineering, 19(5),
-95.
European E-Commerce Report (2023). European e-commerce report. Ecommerce Europe.
Fondevila-Gascón, Joan-Francesc (2010). El cloud journalism: un nuevo concepto de producción para el periodismo del siglo XXI. Observatorio (OBS*) Journal, 4(1), 19-35.
Fondevila-Gascón, Joan-Francesc (2013). Periodismo ciudadano y cloud journalism: un flujo necesario en la Sociedad de la Banda Ancha. Comunicación y Hombre, 9, 25-41.
Fondevila-Gascón, Joan-Francesc y Del Olmo-Arriaga, Josep Lluís (2013). El Trabajo de Fin de Grado en Ciencias Sociales y Jurídicas. Guía metodológica. Ediciones Internacionales Universitarias.
Fondevila-Gascón, Joan-Francesc; Mir-Bernal, Pedro; Rom-Rodríguez, Josep y Santana-López, Eva. (2017a). New Digital Metrics in Marketing: A Comparative Study on Social Media Use. Media and Metamedia Management, 343-350. Springer.
Fondevila-Gascón, Joan-Francesc; Botey-López, Jordi; Rom-Rodríguez, Josep y Vila, Fátima. (2017b). Monetización en publicidad digital: interactividad para HbbTV. Hipertext.net: Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva, 16, 22-31.
Galeano, Susana (17 de enero de 2022). Entrevista a Diego Arroyo, CEO y co-fundador en Laagam/Laagam abre las puertas del metaverso lanzando su primer NFT. Marketing4ecommerce. https://marketing4ecommerce.net/laagam-abre-las-puertas-del-metaverso-lanzando-su-primer-nft/
Grillo, Michelle (2022). Moda e metaverso: uno studio esporativo sulla prima metaverso fashion week. Visual Review. International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 10(2), 1-10.
Hackl, Cathy; Lueth, Dirk, y Di Bartolo, Tommaso (2022). Navigating the metaverse: A guide to limitless possibilities in a Web 3.0 world. John Wiley & Sons.
Hasan, M. T. (2021). The Necessity of a New Consumer Buying Business Model in the Social Media Platform. International Journal of Multidisciplinary and Current Educational Research (IJMCER), 3(1), 89-92.
IAB (2023a). Estudio de Ecommerce. IAB.
IAB (2023b). Estudio de Inversión Publicitaria en Medios Digitales. IAB.
IAB (2023c). Estudio de redes sociales. IAB.
Iglesias, Alberto (2022, 2 de marzo). Entrevista a Inés Arroyo, Co-fundadora y directora creativa en Laagam/ Cómo crearon sus startups, crecieron y gestionan el miedo cuatro de las principales emprendedoras españolas. El Español.
Infoadex (2023). Estudio Infoadex de inversión publicitaria en España, www.infoadex.es/home/wp-content/uploads/2023/02/NP-Estudio-InfoAdex-de-la-Inversion-Publicitaria-en-Espana-2023.pdf
Jiménez, Vanessa. (2023). Metaverso y Moda. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 26(181).
Jover, Alex. (2018, 18 de octubre). Entrevista a Inés Arroyo, Co-fundadora y directora creativa en Laagam/De influencer a emprendedora: Así es Laagam, el negocio de Inés Arroyo. La Vanguardia.
Joy, Annamma; Zhu, Ying; Peña, Camilo y Brouard, Myriam (2022). Digital future of luxury brands: Metaverse, digital fashion, and non‐fungible tokens. Strategic change, 31(3), 337-343.
Kugler, Logan (2021). Non-fungible tokens and the future of art. Communications of the ACM, 94(9), 19-20
López, Diego; Ros, Francisco; Salas, Vicente y Santillana, Ignacio (2020). La reforma de la empresa y la Covid-19. Proyecto empresa y sociedad. Economistas, (170), 29-44.
Magro, Bea (Anfitrión). (2021-presente). Entrevista a Inés Arroyo, Co-fundadora y directora creativa en Laagam/Comerse el mundo es una actitud. [Podcast]. Spotify. https://podcasts.apple.com/no/podcast/39-comerse-el-mundo-es-una-actitud-con-in%C3%A9s-arroyo/id1494766273?i=1000509213384.
Martín-Guart, Ramón; Lopez-Gonzalez, Hibai y Fernández-Cavia, José (2017). Sport as an antidote against audience fragmentation. A scoping study of the most watched Spanish television shows (1989-2016). Revista Latina de Comunicación Social, 72.
Martín-Guart, Ramón (2022). El publicitario híbrido. COMeIN, 125
Martín-Ramallal, Pablo (2023). El metaverso como paradigma de marketing para las marcas de moda generalista. En La comunicación en un contexto convulso (pp. 761-779). Dykinson.
Martinrey, Guiomar y Marín, Vicente (2011). La revolución digital y la sociedad de la información. Comunicación social, 17.
Mogaji, Emmanuel; Dwivedi, Yogesh y Raman, Ramakrishnan (2023). Fashion marketing in the metaverse. Journal of Global Fashion Marketing, 1-16.
Morral, Ramón (2023). Reflexiones sobre el uso de la marca en el metaverso. En El derecho de marcas y de la competencia ante las tecnologías de vanguardia (pp. 439-470). Tirant lo Blanch
Nofer, Michael, Gomber, Peter, Hinz, Oliver y Schiereck, Dirk (2017). Blockchain. Business & Information Systems Engineering, 59, 183 - 187.
Ordóñez, Jordi (Anfitrión). (2021-presente). Entrevista a Diego Arroyo, CEO y co-fundador en Laagam. [Podcast]. Spotify. https://jordiob.com/blog-ecommerce/
Paniagua-Iglesias, Amaia; Martín-Guart, Ramón; Fondevila-Gascón, Joan-Francesc y Pérez-Latre, Francisco Javier (2024). Relación entre planificación de medios y creatividad en un entorno de hibridación mediática y transmedialidad. Revista Latina de Comunicación Social, 82, 1-21.
Park, Hye-Sook y Moon, Phil-Joo (2023). Global Fashion Brand Non-Fungible Token (NFT) Application Case Study. International Journal of Advanced Culture Technology 11(3), 315-320.
Pérez, María José (2022, 28 de marzo). Entrevista a Inés Arroyo, Co-fundadora en Laagam/ Laagam o la marca en la que te puedes comprar ropa solo los miércoles. El Mundo.
Periyasami, Saravanan y Periyasamy, Aravin (2022). Metaverse as future promising platform business model: Case study on fashion value chain. Businesses, 2(4), 527-545.
Singh, Nayan (2019). Implementation of blockchain technology in fashion industry. Scuola di Ingegneria Industriale e dell’Informazione.
Suárez-Carballo, Fernando y Pérez-Maíllo, Aurora (2022). El diseño gráfico de pódcast: análisis de estrategias visuales. grafica, 10(19), 55-62.
Suárez, Silvia (2021, 8 de agosto). Entrevista a Diego Arroyo, CEO y co-fundador en Laagam/ Moda on demand, ¿el futuro de la industria en España? Economista Digital.
Sung, Eunyoung; Kwon, Ohbyung y Sohn, Kwonsang (2023). NFT luxury brand marketing in the metaverse: Leveraging blockchain‐certified NFTs to drive consumer behavior. Psychology & Marketing, 2306-2325.
Trautman, Lawrence (2021). Virtual and non-fungible tokens. Hofstra Law Review, 50, 361.
Tsang, E. W. (2013). Case study methodology: Causal explanation, contextualization, and theorizing. Journal of international management, 19(2), 195-202.
Volponi, Valeria (2022). Moda e metaverso: Costruire identità di marca tra NFT, communities e social commerce. FrancoAngeli.
Wang, Duhan;, Ren, Qianmingyan; Li, Xinyu; Qi, Yiman y Zhou, Qi (2022). Defining consumers’interest and future of Nft fashion. En 2022 International Conference on Social Sciences and Humanities and Arts (SSHA 2022). Atlantis Press.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2024 Ramon Martín-Guart, Joan-Francesc Fondevila-Gascón, Josep Lladós, Imma Paitiví
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.