Franchising, a one-way advertising strategy
Abstract
This essay focused on analyzing the franchise business model considering some relevant variables, paying special attention to factors that are often overlooked, such as the impact of the accelerated post-pandemic digital transformation and the limitations in terms of participation in decision making or design and implementation of advertising strategies. This technological disruption poses a significant challenge for franchises, as their structure often limits franchisees’ ability to adapt quickly to new trends.
Keywords
Franchising, technology disruption, investment, advertising strategyReferences
Arline, H. J. (2016). Marketing strategies used by franchise small businesses to retain customers. Walden University. Dissertation. https://www.proquest.com/openview/c6494d8fb3fafd21a3fab5f82f5875aa/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750
Baskin, Roberto. (2020). La praxeología como método de análisis de la creatividad publicitaria. Comunicación & Métodos, 2(1), 218-241. https://doi.org/10.35951/v2i1.74
Baskin, Roberto. (2024a). Percepciones de los jóvenes sobre la atención al cliente a través de medios electrónicos previo a la nueva normalidad COVID-19. Visión Gerencial, 24(1), pp. 168-180. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/visiongerencial/article/view/20267
Baskin, Roberto. (2024b). Posicionamiento de las operadoras de telefonía móvil en Venezuela después de la hiperinflación. IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix, 7(2), 77-104. https://dx.doi.org/10.12795/IROCAMM.2024.v07.i02.05
Cámara Venezolana de Franquicias (Profranquicias). (1999). Código de Ética para las franquicias en Venezuela. https://www.scribd.com/document/446501718/Codigo-de-Etica-para-las-franquicias-pdf
Corisco, María. (16 de octubre, 2023). La evolución del modelo de franquicia: “No te vendo un producto, te vendo un negocio. El Confidencial. https://elconfidencial.com/empresas/2023-10-16/franquicias-modelo-solido-auge-bra_3753797/
Ferrel, O. C., & Hartline M. D. (2014). Estrategia de Marketing (6ta ed.). Cengage Learning Editores, S.A. de C.V.
Front Consulting Group. (2020). Franquicias en Venezuela. Censo integral de franquicias nacionales e internacionales en Venezuela y franquicias venezolanas en el exterior. Actualización año 2020.
Latam Networks. (6 de agosto, 2020). Historia y desarrollo de la franquicia en los países de América latina. https://latamnetworks.es/desarrollo-de-la-franquicia-en-latam/
Monserrat-Gauchi, J., y Álvarez, D. B. (2013). Publicidad on-line y nuevas tecnologías de comunicación: el anunciante franquiciador. Questiones publicitarias, (18), 1-17. https://doi.org/10.5565/rev/qp.36
Najul, Miguel. (2007). Valoración de Proyectos. Ediciones IESA.
Salar, M., & Salar, O. (2014). Determining pros and cons of franchising by using swot analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 122, 515-519. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1385
Sapag Chaín, Nassir. (2011). Proyectos de Inversión. Formulación y Evaluación (2da ed.). Pearson Educación de Chile S. A.
Wilkie, W. L., & Moore, E. S. (2012). Expanding our understanding of marketing in society. Journal of the Academy of Marketing Science, 40, 53-73. https://www.proquest.com/openview/0ccdcfb0136a767e821fe024a31b2bbb/1?pq-origsite=gscholar&cbl=7397
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2025 Roberto José Baskin Totesaut

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.