Myth and advertising

Authors

  • Adrián Huici

Abstract

From any point of view that we approach the phenomenon of myth (anthropological, social, artistic, religious, psychological or philosophical), we will invariably see that this, understood as mythical consciousness (cf. Gusdorf, G. 1957), always commits the human being in its globality and constitutes the deep root of the almost totality of its task

Keywords

myth, advertising

References

BARTHES, R. (1986): Mitologías. México, Siglo XXI.

BETTELHEIM, B. (1977): Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona, Crítica.

CAMPBELL, J. (1981): El héroe de las mil caras. México, F.C.E.

CASSIRER, E. (1979): Antropología filosófica. México, F.C.E.

ELIADE, M. (1979): Tratado de historia de las religiones. Madrid, Cristiandad.

ELIADE, M. (1980): El mito del eterno retorno. Madrid, Alianza-Emecé.

GONZALEZ REQUENA, J. (1988): El discurso televisivo: espectáculo de la posmodernidad. Madrid, Cátedra.

GIQUEAUX, E. (1979): El mito y la cultura. Buenos Aires, Castañeda. GUSDORF, G. (1957); Mito y metafísica. Buenos Aires, Nova.

JUNG, C.G. (1980): Arquetipos e inconsciente colectivo. Barcelona, Paidós

LASSWELL, H. (1985); «Estructura y función de la comunicación de masas», en M. de MORAGAS: Sociología de la comunicación de masas II. Estructura, funciones y efectos. Barcelona, Gustavo Gili.

LYOTARD, J-F. (1989): La condición posmoderna. Madrid, Cátedra.

MARCUSE, H. (1980): El hombre unidimensional. Barcelona, Planeta- Agostini.

PEREZ TORNERO, J.M. et al. (1992): La seducción de la opulencia. Barcelona, Paidós.

PIAGET, J. (1976): La formación del símbolo en el niño, México, F.C.E.

PROPP, V. (1978): Morfología del cuento. Madrid, Fundamentos.

ZUNZUNEGUI, S. (1991): «Comunicación, publicidad, persuasión», en: La publicidad desde el consumidor. Elorrio, Eroski Libros.

Published

1993-07-31

How to Cite

Huici, A. (1993). Myth and advertising. Questiones Publicitarias, (1), 72–86. https://doi.org/10.5565/rev/qp.150

Downloads

Download data is not yet available.