Deportes electrónicos. Una aproximación a las posibilidades comunicativas de un mercado emergente

Authors

  • Marcos Antón Roncero UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID
  • Francisco García García UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID

Abstract

Electronic Sports or eSports are the result of the professionalization of the competitive world of video games, a relatively recent phenomenon that has been developed strongly in recent years. This market has made the Internet its cornerstone, making exploration and consolidation of new communication techniques through transmedia procedures, television via streaming and video on demand. In Spain, as well as in other European and South American countries, competitions and sponsorship system becomes increasingly complex, resembling the American and South Korean model. The development of this sector has attracted companies from different fields in order to position their brands in an emerging market that has proven to be stable and profitable, while continuing to grow. 

Keywords

Competitive Gaming, eSports, Game Studies, Digital Culture, Advertising

Author Biographies

Marcos Antón Roncero, UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID

es licenciado en Comunicación Audiovisual y personal investigador en formación en la Universidad Complutense. Actualmente prepara su tesis doctoral sobre el fenómeno de los deportes electrónicos, un mercado que conoce bien ya que ha trabajado en él como periodista, y ha desempeñado actividades de producción audiovisual en el sector. 

Francisco García García, UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID

es catedrático de Comunicación Audiovisual y Publicidad en la Universidad Complutense. Fue director del Centro Nacional de Información y Comunicación Educativa (CNICE), de 4 programas de innovación docente y Presidente de la Asociación de Televisión Educativa Iberoamericana (ATEI). Ha publicado numerosos artículos y dirigido más de 70 tesis. 

Published

2014-07-31

How to Cite

Antón Roncero, M., & García García, F. (2014). Deportes electrónicos. Una aproximación a las posibilidades comunicativas de un mercado emergente. Questiones Publicitarias, (19), 98–115. https://doi.org/10.5565/rev/qp.28

Downloads

Download data is not yet available.