The participatory culture of Star Wars as a transmedia experience
Abstract
This paper is an investigation about the figure of participatory culture in relation to a fictional brand. The study seeks to know in detail the processes and decisions made by the Star Wars fan organization the 501st Legion to bring part of this story to the real world from a physical and behavioral perspective. This analysis is based on the reverse product placement advertising tool, developing an exploratory-descriptive methodology divided into phases. As a result, the dimensions related to this technique, its identity, and the transmedia experience generated thanks to the participatory action are identified.
Keywords
Advertising, narrative, participatory culture, transmedia, reverse product placementReferences
Bertrand Zárate, P. X. (2012). Una Escala de Actitudes Hacia el Placement Inverso: Exploración de las Dimensiones a Incorporar [tesis pregado]. Chile: Universidad de Chile.
Brode, D. y Deyneka, L. (2012). Myth, media, and culture in Star Wars: an anthology. Maryland: Scarecrow Press.
Corona Rodríguez, J. M. (2018). Alfabetismos transmediales y habilidades colectivas de participación. Estrategias de producción creativa y gestión del ocio de fans de Star Wars. Revista Latina de Comunicación Social, 73(12), 434-456.
Expansión (2012). Walt Disney compra la productora LucasFilm y la saga de 'Star Wars'. Expansión. Recuperado en: https://expansion.mx/entretenimiento/2012/10/30/walt-disney-compra-la-productora-lucasfilm-y-la-saga-de-star-wars
Farris, A. (2017). Fan-driven identity narratives: the performative culture of Star Wars cosplayers. New Directions in Folklore, 15(½), 121-40.
Geraghty, L. (2018). Transmedia Character Building Textual Crossovers in the Star Wars Universe. En S. Guynes y D. Hassler-Forest (Eds.), Star Wars and the History (117-129). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Gómez Vargas, H. (2011). Fans, jóvenes y audiencias en tiempos de la cultura de la convergencia de medios. Razón y Palabra, 75, 1-39.
Gordon, A. (1978). Star Wars: a myth for our time. Literature/Film Quarterly, 6(4), 314-326.
Hills, M. (2018). From transmedia storytelling to transmedia experience. Star Wars celebration as a crossover/hierarchical space. En S. Guynes y D. Hassler-Forest (Eds.), Star Wars and the History (pp. 213-225). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Jenkins, Henry (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós Ibérica.
Lieberman, A. (2009). La revolución del marketing del entretenimiento: acercando a los magnates, los medios y la magia, al mundo. Colección Management y Marketing. Buenos Aires: Editorial Nobuko.
Linares Palomar, R. (2009). La promoción cinematográfica. Estrategias de comunicación y distribución de películas. Fragua Comunicación. Nº 79. España: Fragua.
Martí Parreño, J. (2010). Funny marketing. Consumidores, entretenimiento y comunicaciones de marketing en la era del branded entertainment. Valencia: Wolters Kluwer España.
Matellanes Lazo, M. (2019). La estrategia transmedia en la “fuerza” de Star Wars. Harvard Deusto Márketing y Ventas, 155, 32-41
Muzellec, L., Kanitz, C. y Lynn T. (2013). Fancy a coffee with Friends in ‘Central Perk’? Reverse product placement, fictional brands and purchase intention. International Journal of advertising, 32(3), 399–417.
Noragueda, C. (2020). La legión de fans de ‘Star Wars’ que aparece en un par de episodios de ‘The Mandalorian’. Hipertextual. Recuperado en: https://hipertextual.com/2020/07/galeria-disney-star-wars-the-mandalorian-1x08-connections-legion-501
Patwardhan, H. y Patwardhan, P. (2016). When fiction becomes fact: effect of reverse product placement on consumer attitudes. Journal of promotion management, 22(3), 349-369.
Ramos Barreda, A. (2013). Fans de Star Wars son contratados para el Episodio VII. Paréntesis.com. Recuperado en: https://parentesis.com/noticias/Robotica/Fans_de_Star_Wars_son_contratados_para_el_Episodio_VII
Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
Shefrin, E. (2004). Lord of the Rings, Star Wars, and Participatory Fandom: Mapping New Congruencies between the Internet and Media Entertainment Culture. Critical Studies in Media Communication, 21(3), 261-281.