The role of Branded Content as an advertising technique to generate new engagement between brand and society
Abstract
The advertising practice of Branded Content has gained strength in recent years. The creation of informative, educational or entertainment content, at the service of the brand, presents a real opportunity in the generation of medium and long term connections with the consumer and the viewer. This article analyses the opportunities for brands to become part of the social change of their time by committing themselves to the important issues of their time. An advertising campaign can be transformed into an action that has a real impact on the lives of consumers.
Keywords
Society, commitment, ethic, engagement, Branded contentReferences
Aguilera J. y Baños, M. (2016). Branded Entertainment. Cuando el Branded Content se convierte en entretenimiento. Pozuelo de Alarcón: ESIC.
Asmussen, B., Wider, S., Williams, R., Stevenson, N., Whitehead, E. & Canter, A. (2016). Defining Branded Content for the digital age. The industry experts’ views on Branded Content as a new marketing communications concept. A collaborative research project commissioned by the BCMA and conducted by Oxford Brookes University and Ipsos MORI. [Definiendo el Branded Content en la era digital. La visión de los expertos de la industria sobre Branded Content como un nuevo concepto de las comunicaciones de marketing. Un proyecto en colaboración bajo la comisión de BCMA y dirigido por Oxford Brookes University y Ipsos Mori]. Londres: Ipsos Mori. Recuperado el 5 de junio de 2016 de http://bit.do/e8cCL
Castelló-Martínez, A. (Abril de 2014). II Jornada Día de Internet. Branded Content: Contenidos que marcan. Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social.. Recuperado de: http://bit.do/e8cDJ.
Chun, M. (2018). The news it creates. [Las noticias que crea]. En Pereira, J (ed).The Art of Branded Entertainment. [El arte del Branded Entertainment]. Londres: Peter Owen.
Content Scope. (2015). Una investigación sobre la evolución, tendencias y uso del Branded Content entre los Anunciantes y Agentes de España. Madrid: Grupo Consultores.
Drewniany, B., Jewler, A. (2008). Creative Strategy in Advertising. [Estrategia Creativa en Publicidad]. Boston: Thomson Wadsworth.
Eguizábal, R. (1998). Historia de la Publicidad. Madrid: Editorial Eresma & Celeste Ediciones.
Farrán, E. (2013). Storytelling como herramienta y mejora de la eficacia en publicidad. Análisis de los casos Aquarius y BMW en televisión (1992- 2010). (Tesis doctoral) Castellón: Universidad Jaime I de Castellón.
García-Uceda, M. (2001) Las claves de la publicidad. Pozuelo de Alarcón: ESIC Editorial
González Martín, J.A. (1996). Teoría General de la Publicidad. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Lehu, Jr. Jean-Marc. (2009). Branded Entertainment . [Branded Entertainment]. (2-ª ed.). Londres, Reino Unido: Kogan Page Limited.
Martí, J. (2010). Funny Marketing. Consumidores, entretenimiento y comunicaciones de marketing en la era del Branded Entertainment. Madrid: Wolters Kluwer.
Mattelart, A. (1991). La publicidad. (La publicité). (López, A., trad). López Ruiz. Barcelona: Paidós.
Nelli, R. (2012) Branded Content Marketing. Un nuovo approccio alla creazione di valore. [Branded Content Marketing. [Una nueva aproximación a la creación de valor]. Milan: Vita e Pensiero.
O´Brien, K. (17 abril 2019). Ads We Like: Apple says not to mess with Mother Earth with action-packed iPhone film. The Drum. Recuperado del sitio web http://bit.do/e8g4Z
Pellicer, M. (2011). Ética y Estrategias Publicitarias. Saarbrücken: Editorial Académica Española.
Pérez- Latre, F.J. (2011). La publicidad y los medios. Pamplona: Eunsa.
PWC. (2010). Measuring the effectiveness of online advertising. Study conducted by PWC for IAB France and the SRI. Recuperado el 10 de febrero de 2014, del sitio Web de PWC: http://bit.do/e8g5P
PWC. (2013). 2013 Deal Insights for the Entertainment, Media and Communication industries. Recuperado el 1 de abril de 2019 del sitio Web de PWC: www.pwc.com/us/deals
Savar, A. (2013). Content to Commerce. [Del contenido al comercio]. New Jersey: John Wiley and Sons.
Scopen. (2017). III Edición Content Scope España 2017. Madrid.
Suzuki, T (2018). Back to Basics: Principles of Storytelling applied to Branded Entertainment. [Vuelta a lo básico. Los principios de la narrativa aplicados al Branded Entertainment]. En Pereira, J (ed). The Art of Branded Entertainment. [El arte del Branded Entertainment].Londres: Peter Owen.