Brandwashing. NIVEA Case Analysis

Authors

  • Mario Molina Osorio Elisava
  • Albert Gené Salgado
  • María Llopart Morgades

Abstract

Brandwashing is intended to create a good image for certain brands, so that their market has a better image of them. Even so, it is possible that this first intention ends up deriving in good acts towards society and the environment, forming a really good business policy. 

In this case of study, we will assess how NIVEA, a company that has had several conflicts, conducts different types of brandwashing in the last seven years and we will see how these actions really affect society. We question if they really create a balance that demonstrates that despite the use of brandwashing, there is also a corporate social responsibility.

Keywords

brandwashing, brand, society, environment, case of study, NIVEA, corporate social responsibility

References

Aldred, J. (29 de octubre de 2021). Microplastics: which beauty brands are safe to use? The Guardian. https://www.theguardian.com/environment/2016/apr/19/microplastics-which-beauty-brands-are-safe-to-use

Bahadur, N. (2014). ‘ Femvertising’ ads are empowering women: And making money forbrands. Huffington Post. Recuperado de https://cutt.ly/Bh4Pssp

Bassa, C. L. (20 de julio de 2021). ¿Está tu empresa usando marketing «washing»? UPF-BSM. https://www.bsm.upf.edu/es/noticias/marketing-washing-lgtbiq

Becker-Herby, E. (2016). The Rise of Femvertising: Authentically Reaching Female Consumers [Tesis Doctoral, University of Minnesota]. http://hdl.handle.net/11299/181494

Beiersdorf. (30 de noviembre de 2021). Valores Fundamentales. https://www.beiersdorf.es/quienes-somos/our-profile/valores-fundamentales

BBC admin. (26 de octubre de 2017). Think Before You Pink. Breast Cancer Consortium Archives. http://breastcancerconsortium.net/bcc-hot-topic-pinkwashing/

BUND. (9 de septiembre de 2013). 30 Prozent der Nivea-Produkte enthalten hormonell wirksame Stoffe. 30.000 Menschen fordern Hersteller Beiersdorf zum Ausstieg auf. BUND - BUND für Naturschutz und Umwelt in Deutschland. https://www.bund.net/service/presse/pressemitteilungen/detail/news/30-prozent-der-nivea-produkte-enthalten-hormonell-wirksame-stoffe-30000-menschen-fordern-hersteller-beiersdorf-zum-ausstieg-auf/

Carrillo Ojeda, E. (2016). Femvertising: publicidad con enfoque de empoderamiento: Área de investigación: Estudios de género en las organizaciones [Discurso principal]. XXI Congreso Internacional de Contaduría Administración e Informática. México, DF.

Costa, J. (2018). Creación de la Imagen Corporativa. El Paradigma del Siglo XXI. Razón Y Palabra, 22 (1_100), 356–373. Recuperado el 18 de junio de 2022 de https://revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1160

Elman, R. A. (1996). BDS & The queer apropiation of pinkwashing. Academic Engagement Network, 6(8), 32-36.

Elman, R. A. (1996). Triangles and Tribulations: The Politics of Nazi Symbols. Journal of Homosexuality 12(30), 1-11.

Fernandez, R. (2009). Responsabilidad Social Corporativa. Editorial Club Universitario.

Fong, F. M., Salaiza, F. D. L. C., Vega, L. A., y Reyes Bazua, X. (2022). Hipocresía corporativa: un concepto poco nombrado de la responsabilidad social empresarial. Telos Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 24(2), 397–409. https://doi.org/10.36390/telos242.12

Garabito, G. (2018) Trabajo, identidad y acción colectiva en MCDonald’s. En NA - Trabajo no clásico, organización y acción colectiva, Tomo 1, ed. Enrique de la Garza Toledo, Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa (pp.289-329).

García, F. N. (2012). Responsabilidad social corporativa: teoría y práctica. ESIC editorial.

Gil, S. (2 julio de 2019). «En Nivea no hacemos cosas para gays»: así rechaza una campaña publicitaria la marca. El Español. https://www.elespanol.com/reportajes/20190702/nivea-no-hacemos-cosas-rechaza-campana-publicitaria/410460055_0.html

Karliner, J. (1997).The Corporate Planet, ecology and politics in the age of globalization. Sierra Club Books.

Kotler, P., y Sarkar, C. (9 de enero de 2017). Finally Brand Activism! The Marketing Journal. https://www.marketingjournal.org/finally-brand-activism-philip-kotler-andchristian-sarkar.

Kuokkanen, H., y Sun, W. (2019). Companies, Meet Ethical Consumers: Strategic CSR Management to Impact Consumer Choice. Journal of Business Ethics, 166(2), 403–423. https://doi.org/10.1007/s10551-019-04145-4

Lindstorm, M. (2013) Brandwashed, el lavado de cerebro de las marcas. Editorial Norma

Descouens, M., Gerbault, V. (2021). Generation Y’s attitude towards femvertising in cosmetics: women empowerment or purplewashing? Master’s Program in Finance & Master’s Program in Marketing.

Menéndez Menéndez, M. I. (2019). Can Advertising be Feminist? Ambivalence and Gender Interests in “Femvertising” from a Case Study: Campofrio’s “Deliciosa Calma”. Revista de Estudios Sociales, 68, 88-100.

Moore, M. (julio 1 de 2019). Nivea accused of telling ad agency: ‘we don’t do gay’. News | The Times. https://www.thetimes.co.uk/article/nivea-accused-of-telling-ad-agency-we-dont-do-gay-csdxm26sl

NIVEA and Drag Queen Olivia Jones for tolerance. (9 de mayo de 2020). Beiersdorf. https://www.beiersdorf.com/newsroom/press-releases/all-press-releases/2020/06/09-beiersdorf-standing-up-for-tolerance-with-nivea-and-drag-queen-olivia-jones

NIVEA & Labello Pride | Lleva tu orgullo a todos lados. (28 de mayo de 2021). [Archivo de vídeo].YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=cGyXYXM2yzg&ab_channel=LabelloM%C3%A9xico

Nivea Creme y Labello lanzan la campaña #LlevaTuOrgulloATodosLados en pro de la diversidad de género. (23 de mayo de 2021). PMfarma Mexico. https://www.pmfarma.com.mx/noticias/18298-nivea-creme-y-labello-lanzan-en-mexico-la-campana-llevatuorgulloatodoslados-en-pro-de-la-diversidad-de-genero.html

Olivares, F. (coord.) (2012). Rebelión en las marcas. LID editorial.

Ramírez Baudet, R. (2012). La publicidad y la transformación de la mujer en el Siglo XX. Recuperado el día 15 de abril de 2020, de http://www.reeditor.com/m/?p=columna&id=6380

Roberts, N. L. (1979). Riveting for Victory: Women in Magazine Ads in World War II (ED175029).

Published

2022-07-28

Downloads

Download data is not yet available.