Mirages in the professionalization of Mexican women’s soccer
Abstract
The gender pay gap and challenges in Mexican women's soccer are explored in depth. In-depth interviews with players and sponsors are used to identify the challenges faced by female soccer players in a context marked by gender inequality. Sociocultural and economic factors, gender stereotypes in the media, and the sexual division of labor are recognized as influencing these inequalities. Grounded theory is used to understand the reasons behind this disparity. The findings reveal the implications of the lack of gender equity in the development of women's soccer.
Keywords
sports sponsorships, gender inequality, women's footballReferences
ALIENDRE, Carmen y mcontrera. (2019). La discriminación de género en el deporte. El caso del futbol femenino. SCIENTIAMERICANA: Revista Multidisciplinaria, 6(2), 81-90. https://doi.org/10.30545/scientiamericana.2019.jul-dic.5
ANGUISACA, Víctor; Bautista, Betty; Pineda, Rosario y Moreno, Galo. (2018). El Marketing Deportivo como Estrategia para el Fútbol Profesional. Olimpia, Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma.15(49), 248-259.
ANZORENA, Claudia. (2008). Estado y división sexual del trabajo: las relaciones de género en las nuevas condiciones del mercado laboral. Utopía y praxis Latinoamericana, 13(41), 47-68.
AÑORVE, Daniel. (2019). Liga MX Femenil: cambios domésticos, influencia internacional y desafío al statu quo. Ediciones Eón Universidad de Guanajuato.
AÑORVE, Daniel; Cárdenas, Jorge, y Eliserio, Irma. (2024). Brechas periodísticas en la cobertura de los partidos de equipos masculino y femenino de los Pumas de la UNAM (2017-2022). EntreDiversidades: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 9(2), 5-34. https://doi.org/10.31644/ED.IEI.V9.N2.2024.A01
BENÍTEZ, María y Bernal, Juan. (2022). El papel de los medios de comunicación televisivos nacionales en el desarrollo del futbol femenino ecuatoriano. ComHu- manitas. Revista Científica de comunicación.13(2), pp. 37-61. https://doi.org/10.31207/rch.v13i2.351
BODDY, Clive. (2016), Sample size for qualitative research. Qualitative Market Research, 19(4). 426-432. https://doi.org/10.1108/QMR-06-2016-0053
CABELLO-ESCUDERO, Carolina. (2018). El deporte está en disputa. Reflexiones en torno al “enfoque de género” de la Política Nacional de Actividad Física y Deporte 2016-2025. Revista de Ciencias Sociales, 27(41). DOI: https://doi.org/10.61303/07172257.v27i41.125
CÁCERES-BAUTISTA, Luz. (2020). Visión de género desde la percepción sociocultural en el futbol colombiano. Actividad Física y Ciencias, 12(2). 35-51 http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/actividadfisicayciencias/article/view/9417
CAMPOS, Mariana. (20 de mayo de 2024). Liga MX: ellos son los cinco futbolistas mejor pagados del futbol mexicano en 2024. INFOBAE. Recuperado el 05/09/2024 https://www.infobae.com/mexico/deportes/2024/05/19/liga-mx-estos-son-los-cinco-futbolistas-mejor-pagados-del-futbol-mexicano-en-2024/
CHARMAZ, Kathy. (2014). Constructing grounded theory. A practical Guide through Qualitative Analysis (2nd edition). Sage.
CORBIN, Juliet & Strauss, Anselm. (2008). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques (3e). Thousand Oaks: Sage.
CORNWELL, Bettina. (2014). Sponsorship in Marketing: Effective Communication through Sports, Arts and Events. Routledge,
EAGLY, Alice & Wood, Wendy. (2016). Social Role Theory of Sex Differences. The Wiley Blackwell Encyclopedia of Gender and Sexuality Studies https://doi.org/10.1002/9781118663219.wbegss183
EL FINANCIERO. (03 de septiembre de 2024). ¿Quiénes son las jugadoras mejor pagadas de la Liga MX Femenil? El Financiero. https://www.elfinanciero.com.mx/deportes/2023/09/03/quienes-son-las-jugadoras-mejor-pagadas-de-la-liga-mx-femenil/
EXPÓSITO, Francisca; Moya, Miguel & Glick, Peter. (1998). Sexismo ambivalente: medición y correlatos. International Journal of Social Psychology, 13(2), 159–169. https://doi.org/10.1174/021347498760350641
FLINT, Daniel; Woodruff, Robert & Gardial, Sarah. (2002). Exploring the phenomenon of customers’ desired value change in a business-to-business context. Journal of Marketing, 66(4), 102–117. https://doi.org/10.1509/jmkg.66.4.102.18517
FLORES-FERNÁNDEZ, Zitlally; Chávez, Brenda; Mier, Rafael & Obregón, Karla. (2022). Violencia de género en el deporte. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (43), 808-817.
GARTON, Gabriela e Hijós, Nemesia. (2018). “La deportista moderna”: género, clase y consumo en el futbol, running y hockey argentinos. Antipoda. Revista de Antropología y Arqueología, (30). https://doi.org/10.7440/antipoda30.2018.02
GLASER, Barney & Strauss, Anselms. (2017). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203793206
GONZÁLEZ-LANDEROS, Alejandro. (2022). El juego de la vida, o cómo Televisa imaginó la pasión femenina por el futbol mexicano. Studies in Latin American Popular Culture 40(1), 161-182. https://muse.jhu.edu/article/855396.
HERNÁNDEZ, Yori. (2020). Las mujeres en el futbol profesional: La difícil carrera contra la discriminación. UNA. Revista de derecho, 5, 63-93 https://doi.org.10.57784/1992/49711
HINDMAN, Lauren & Walker, Nefertiti. (2020). Sexism in professional sports: How women managers experience and survive sport organizational culture. Journal of Sport Management, 34(1), 64-76. https://doi.org/10.1123/jsm.2018-0331
HIRSCHMAN, Elizabeth. (1986). Humanistic inquiry in marketing research: Philosophy, method, and criteria. Journal of Marketing Research, 23(3), 237–249. https://doi.org/10.1177/002224378602300304
KRECH, Michele (2020). Towards Equal Rights in the Global Game? FIFA's Strategy for Women’s Football as a Tightly Bounded Institutional Innovation. Tilburg Law Review, 25(1), 12–26. https://doi.org/10.5334/tilr.190
LEVITT, Heidi; Bamberg, Michael; Creswell, John W.; Frost, David; Josselson, Ruthellen & Suárez-Orozco, Carola. (2018). Journal article reporting standards for qualitative primary, qualitative meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA Publications and Communications Board task force report. American Psychologist, 73(1), 26–46. https://doi.org/10.1037/amp0000151
LINCOLN, Yvonna & Guba, Egon. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.
LYASI, Siroos & Biniaz, Seyyed. (2024). Empowering Women in Sport Analyzing Sponsorship: Trends and Opportunities for Growth. Psychology of Woman Journal, 5(1), 109-119. https://doi.org/10.61838/kman.pwj.5.1.13
JENSEN, Jonathan & Smith, Danielle. (2024). Gender Equity in Sponsor Decision-Making: A Quantitative Investigation of Sponsor Retention for Women's Sport Sponsorship. Sport Marketing Quarterly, 33(1), 16-31. http://doi.org.10.32731/smq.331.032024.02
KERGOAT, Déniele. (2002). Le rapport social de sexe. De la reproduction des rapports sociaux à leur subversion. Actuel Marx, 2(30), 60-75. https://doi.org/10.3917/puf.colle.2010.01.0060
KRECH, Michele. (2020). Towards Equal Rights in the Global Game? FIFA's Strategy for Women’s Football as a Tightly Bounded Institutional Innovation. Tilburg Law Review, 25(1), 12–26.https://doi.org/10.5334/tilr.190
LAMPERT, María. (2018). Definición del concepto de “sexismo”: influencia en el lenguaje, la educación y la violencia de género. En Biblioteca del Congreso Nacional de Chile: Asesoría Técnica Parlamentaria (pp. 1-11). https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=repositorio/10221/26147/1/BCN_definicion_sexismo_FINAL.pdf
LÓPEZ-ALBALÁ, Elena. (2016). Mujeres Deportistas Españolas: Estereotipos de Género en los Medios de Comunicación. Revista de Investigación Social, 1(2). http://dx.doi.org/10.14198/socdos.2016.1.2.04
MCCAN, Maya. (2016). El futbol femenino: Las implicaciones de ser una futbolista femenina en una cultura machista. Independent Study Project (ISP) Collection. 2322. https://digitalcollections.sit.edu/isp_collection/2322
MENDOZA-FARIAS, Francisco; Quintal-López, Rocio & Paredes, Leticia. (2019). Perspectiva de Género y Política Pública deportiva: El Caso de (CONADE). Política, Globalidad y Ciudadanía, 5(9), 75-75. https://doi.org/10.29105/pgc5.9-3
MERRIAM, Sharan. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Revised and Expanded from Case Study Research in Education. Jossey-Bass Publishers.
MOGARDE, Graciela. (2001). Aprender a ser Mujer, Aprender a ser Varón. Ediciones Novedades Educativas.
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS. (1979). Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer. Recuperado July 20, 2024, https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/convention-elimination-all-forms-discrimination-against-women
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS. (2021). La autonomía económica de las mujeres en la recuperación sostenible y con igualdad. https://www.cepal.org/es/publicaciones/46633-la-autonomia-economica-mujeres-la-recuperacion-sostenible-igualdad
PAZ, Angelo, & Sebastiao, Sonia. (2024). A retórica da igualdade de género e a comunicação desportiva online da Confederação Brasileira de Futebol. Cuadernos.Info, (59), 160–182. https://doi.org/10.7764/cdi.59.69679
POLSA, Pia. (2013). The crossover-dialog approach: The importance of multiple methods for international business. Journal of Business Research, 66(3), 288–297. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.08.008
RASMUSSEN, Kirsten; Dufur, Mikaela; Cope, Michael & Pierce, Hayley. (2021). Gender Marginalization in Sports Participation through Advertising: The Case of Nike. Environmental research and public health, 18(15). doi: 10.3390/ijerph18157759
ROMERO-JARA, Edgar; Solanellas, Francesc; López-Carril, Samuel; Kolyperas, Dimitrios & Anagnostopoulos, Christos. (2024). The more we post, the better? A comparative analysis of fan engagement on social media profiles of football leagues. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship 25(3). 578-589. https://doi.org/10.1108/IJSMS-12-2023-0252
RUÍZ PATIÑO, Jorge. (2011). Fútbol femenino: ¿rupturas o resistencias? futbol femenino: ¿rupturas o resistencias? Revista Lúdica Pedagógica 2(16) https://doi.org/10.17227/ludica.num16-1355
SANAHUJA-PERIS, G. (2013). Planificación y estrategia de identidad corporativa en los clubes deportivos españoles. Questiones Publicitarias, (18), 126–143. https://doi.org/10.5565/rev/qp.43
SESENTO, Leticia & Lucio, Rodolfo (2018). Afectación en la autoestima de las adolescentes a causa de los estereotipos de belleza como falsa respuesta a una imagen estructurada colectiva. Revista de pedagogía crítica, 2(4). https://www.ecorfan.org/republicofperu/research_journals/Revista_de_Pedagogia_Critica/vol2num4/Revista_de_Pedagog%C3%ADa_Critica_V2_N4_1.pdf
SHENTON, Andrew. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information, 22(2), https://doi.org/10.3233/EFI-2004-22201
TJØNNDAL, Ane; Skirbekk, Sigbjørn; Røsten, Stian & Rogstad, Egil, (2024). ‘Women play football, not women’s football’: the potentials and paradoxes of professionalisation expressed at the UEFA women’s EURO 2022 Championship. European Journal for Sport and Society, 21(3), 276–294. https://doi.org/10.1080/16138171.2024.2306443
TORRES-ROMAY, Emma & García-Mirón, Silvia. (2020). Patrocinio deportivo femenino. Situación actual y tendencias. Revista Comunicación y género 3 (2).125-137 http://dx.doi.org/10.5209/cgen.70373
VARGAS-PEÑA, María, & Nájar-Sánchez, Olga. (2020). Mujer, futbol e Inequidad. Revista Internacional de filososfía iberoaméricana y teoría social, 25(11).333-348 https://doi.org/10.5281/zenodo.4278378
VIKHASH, Khetan; Nimkar, Nayana; Karn, Srijana & Saharan, Mohit. (2020). Study of Sports and Gender Stratification. Annals of Tropical Medicine and Public Health, 23 (17). https://www.researchgate.net/profile/Mohit-Saharan/publication/347088424_Study_of_Sports_and_Gender_Stratification/links/6005b09a45851553a053a45f/Study-of-Sports-and-Gender-Stratification.pdf
WALLENDORF, Melanie & Belk, Russell. (1989). Assessing trustworthiness in naturalistic consumer research. En Hirschman Elizabeth (Ed.), Interpretive Consumer Research (pp. 69–84). Provo: Association for Consumer Research.
YERGA-MÍGUEZ, María; Ramírez-Morera, Marcela & Díaz-Jiménez, Rosa. (2021). La excelencia académica de mujeres con discapacidad visual en la Universidad, aportes de la teoría fundamentada. Revista Colombiana de Educación, (83).1-21 https://doi.org/10.17227/rce.num83-10797
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2025 Tania Marcela Hernández Rodríguez, Katia Elena Gutiérrez Barraza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.