Storyliving in transmedia strategies: analysis of the case of E-nterpreters, by Pilsen Callao
Abstract
Transmedia storytelling allows brands to expand their storytelling across multiple platforms, involving the audience in the creation of the story (Scolari, 2013). An approach that stands out for offering different entry points to the story, among which virtual reality is one of the most prominent (Tacgin, 2020). This study analyzes how storytelling adapts to the transmedia ecosystem through storyliving, taking as cases the campaigns “E-nterpreters” and “E-nterpreters Season 2”, by Pilsen Callao. The Peruvian brand uses a narrative axis based on friendship, creating a transmedia narrative universe with initiatives for the inclusion of the deaf gamer community into society.
Keywords
storytelling, storyliving, transmedia storytelling, advertisingReferences
Albaladejo, Sergio y Sánchez, Josefina (2019). El ecosistema mediático de la ficción contemporánea: relatos, universos y propiedades intelectuales a través de los transmedial worlds. Icono 14, 17(1), 15-38. http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v17i1.1241.
Alvarados, María del Mar, Guarinos, Virginia y Gordillo, Inmaculada (2011). El relato audiovisual transmediático. Esquivando los medios tradicionales. Estudios de caso y propuestas creativas. En VI Congrés Internacional Comunicació I Realitat. (pp. 577-586). Blanquerna, Universidad Ramón Llull. https://core.ac.uk/outputs/51383187/?source=oai
Aylett, Ruth & Louchart, Sandy (2007). Being There: Participants and Spectators in Interactive Narrative. Lecture Notes Comp. Sci., 4871, 117–128. https://doi.org/10.1007/978-3-540-77039-8_10
Bailenson, Jeremy (2018). Experience on Demand: What Virtual Reality Is, how it Works, and what it Can Do. New York: W.W. Norton & Company.
Benítez de Gracia, María José y Herrera Damas, Susana (2019). Análisis del nivel de inmersión de los reportajes en vídeo en 360º producidos por medios periodísticos españoles. Communication & Society, 32(2), 77- 95 https://doi.org/10.15581/003.32.37849
Cascajosa, Concepción y Molina, Juan Pedro (2017). Narrativas expandidas entre la tradición y la innovación: construyendo el universo transmedial de "El Ministerio del Tiempo". Tropelias: Revista De Teoria De La Literatura Y Literatura Comparada, 27, 120–135. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2017271544
Cliff, Cameron (2017). Transmedia storytelling strategy: how and why producers use transmedia storytelling for competitive advantage. Queensland University of Technology.
Dunford, Michael D. (2018). Paramount Pictures v. Axanar Productions: identifying the infringed work when an unauthorized production is set in an existing fictional universe. Interactive Entertainment Law Review, 1(2), 73–88. https://dx.doi.org/10.4337/ielr.2018.02.01
Establés, María Josefa (2020). Entre profesionales y aficionados: relaciones y tensiones entre fans e industrias culturales, procesos y estrategias de trabajo y creación: estudios de caso de los fandoms castellanoparlantes de Doctor Who y El Ministerio del Tiempo [Tesis Doctoral, Universitat Pompeu Fabra]. Repositorio Institucional de la UPF. https://hdl.handle.net/10803/669211
Freire-Sánchez, Alfonso, Vidal-Mestre, Montserrat y Gracia-Mercadé, Carla (2023). La revisión del universo narrativo transmedia desde la perspectiva de los elementos que lo integran: storyworlds, multiversos y narrativas mixtas. Austral Comunicación, 12(1), 1-28. https://doi.org/10.26422/aucom.2023.1201.frei
Freire-Sánchez, Alfonso y Vidal-Mestre, Montserrat (2022). El concepto de antihéroe o antiheroína en las narrativas audiovisuales transmedia. Cuadernos.Info, 52, 246–265. https://doi.org/10.7764/cdi.52.34771
Gauthier, Philippe (2018). Inmersión, redes sociales y narrativa transmedia: la modalidad de recepción inclusiva. Comunicación y Medios, 37, 11–23. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2018.46952
Ghazanfar, Amina, Arshad Mahmood & Jackson-Brown, Angela (2019). Historical Verisimilitudes in Fictional Universe: Cultural Poetics in the Works of Allende. Global Regional Review, IV, 550–556. http://dx.doi.org/10.31703/grr.2019(iv-iv).49
Gibson, James J. (1979). The ecological approach to visual perception. New York: Houghton Mifflin.
Graves, Michael. (2017). Transmedia storytelling, adaptation, and the reversing of Justified. Adaptation,10(1), 1-17. https://doi.org/10.1093/adaptation/apw039
Herman, David. (2002). Story Logic: Problems and Possibilities of Narrative. USA: University of Nebraska Press.
Hernández, Javier (2019). Designing Transmedia Worlds: the case of Plot 28 (2013). Revista Latina de Comunicación Social, 73, 12-32. https://doi.org/:10.4185/RLCS-2018-1319en.
Herrera, Ariam, Castro-Bernardini, María José y Arbaiza, Francisco (2024). El rol del fandom prosumer en la narrativa transmedia publicitaria de League of Legends. Comunicación y Medios, 33(49), 173-183. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2024.72223
IAB (Interactive Advertising Bureau). (2024). Guía legal. Uso de realidad virtual y realidad aumentada en publicidad [consultado el 13/11/2024. URL: https://iabspain.es/estudio/guia-legal-sobre-el-uso-de-realidad-virtual-y-realidad-aumentada-en-publicidad/].
IoT Analytics (2024). State of Iot Summer 2024 [consultado el 24/10/2024. URL: https://iot-analytics.com/product/state-of-iot-summer-2024/].
Jenkins, Henry (2003, January 15). Transmedia Storytelling. Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. Technology Review [consultado el 2/09/2024. URL: https://www.technologyreview.com/2003/01/15/234540/transmedia-storytelling/].
Jenkins, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: University Press.
Jenkins, Henry (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Jenkins, Henry (2009, December, 12). The revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia storytelling. Pop Junctions [consultado el 4/12/2024. URL: https://henryjenkins.org/blog/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html].
Maschio, Thomas. (2017). Storyliving: an ethnographic study of how audiences experience VR and what that means for journalists. Google New Labs.
Miranda-Galbe, Jorge, Cabezuelo-Lorenzo, Francisco y López-Medel, Ismael (2021). Analytical Model of Transmedia Storytelling Ecosystems in Audiovisual Fiction: The Spanish Model of The Ministry of Time. Communication & Society, 34(1), 1-13. https://doi.org/10.15581/003.34.1.1-13.
Pandey, Uma (2024). Immersive Experiences Through Transmedia Storytelling. En: Dahiya, S., Trehan, K. (eds) Handbook of Digital Journalism. Singapur: Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-99-6675-2_27
Piñeiro-Otero, Teresa (2020). Flash Gordon. La expansión del héroe intergaláctico como ejemplo de arqueología transmedia. Historia y comunicación social, 25(1), 45-56. https://doi.org/10.5209/hics.69226.
Podwalyi, Maksim (2020). Religious Cults in the Fictional Universe of the RPG The Witcher. State Religion and Church, 6(1), 91–104. https://doi.org/10.22394/2311-3448-2020-7-1-91-104
Rehak, Bob. (2016). Transmedia space battle: reference materials and miniature wargames in 1970s Star Trek. Science fiction film and television, 9(3), 325–345. https://dx.doi.org/10.3828/sfftv.2016.9.9
Rodríguez-Ferrándiz, Raúl, Tur-Viñes, Victoria y Mora Contreras, Kiko. (2016). The Tube on YouTube: TV Series, Media Strategies, and User Tactics in a Transmedia Environment. International Journal of Communication, 10, 1991-2013. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/4446
Rodríguez-Ríos, Antonio. (2024). Del storytelling al storydoing como factor en de engagement en redes sociales [Tesis Doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/handle/10803/691547#page=1
Rosendo, Nieves (2016). Mundos transmediales: revisión conceptual y perspectivas teóricas del arte de crear mundos. Icono 14, 14(1), 49-70. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i1.930.
Ryan, Marie-Laure & Thon Jan Noël (2014). Storyworlds across Media. Toward a Media-Conscious Narratology. USA: University of Nebraska Press.
Scolari, Carlos (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
Scolari, Carlos (2014). Don Quixote of La Mancha: Transmedia storytelling in the Grey Zone. International Journal of Communication, 8, 2382–2405. https://hdl.handle.net
Selva-Ruiz, David (2021). La fusión de realidad y ficción en las acciones promocionales no convencionales de Pixar. Con A de Animación, 12, 32-51. https://doi.org/10.4995/caa.2021.15084.
Tacgin, Zeynep (2020). Virtual and augmented reality: An educational handbook. UK: Cambridge Scholars Publishing.
Toffler, Alvin (1980). The Third Wave. USA: Banatan Books.
Treneman, A. (2023, 30 de mayo). E-nterpreters: la aplicación IA gratuita que logra incluir a personas con discapacidad auditiva en el gaming. Perú 21 [consultado el 31/08/2024. URL: https://peru21.pe/cheka/e-nterpreters-la-aplicacion-ia-gratuita-que-logra-incluir-personas-con-discapacidad-auditiva/].
Vallance, Michael & Towndrow, Phillip A. (2022). Perspective: Narrative Storyliving in Virtual Reality Design. Front. Virtual Real, 3, 1-5. https://doi.org/10.3389/frvir.2022.779148
Velásquez, Maldonado y Alexandra Ximena (2020). El Storytelling de la publicidad relacionada al COVID-19 y las percepciones de los jóvenes de 18 a 25 años: Caso #NOESDEPATAS de Pilsen Callao. [Tesis para optar el Título Profesional de Licenciado en Comunicación, Universidad de Lima]. Repositorio Institucional de la Universidad de Lima. https://repositorio.ulima.edu.pe/handle/20.500.12724/16798
Villani, Nicolò. (2020). Marvel's Spider-Man: “Ragnoverso” crossmediale = Marvel's Spider-Man: crossmedia “Spider-Verse”. H-ermes. Journal of Communication, 18, 73-94. https://dx.doi.org/10.1285/i22840753n18p73
World Federation of Advertisers (2022, 9 de abril). Case Study. Pilsen Callao: E-nterpreters [consultado el 31/08/2024. URL: https://wfanet.org/knowledge/diversity-and-inclusion/item/2022/05/25/Case-study--Pilsen-Callao-E-nterpreters].
Yacuzzi, Enrique (2005). El estudio de caso como metodología de investigación: teoría, mecanismos causales, validación. CEMA Working Papers: Serie Documentos de Trabajo. 296, Universidad del CEMA. https://www.econstor.eu/handle/10419/84390
Yáñez, Jara (2012). La cultura de los nudos. Una aproximación al fenómeno transmedia y a su aplicación en el caso español. L'Atalante: Revista de Estudios Cinematográficos, 13, 28-33. https://revistaatalante.com/index.php/atalante/article/view/94
Yin, Robert K. (1994). Case Study Research: Design and Methods. USA: Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2025 Antonio Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.