Rhythm in graphic advertising
Abstract
The text proposes the study of the rhythm variable in advertising graphic messages. The rhythm is discussed and once it has been explained in different areas and/or different authors, the study is considered as a critical variable for the study of dependent variables such as the pleasantness of the message, the purchase intention or other possible variables of graphic advertisements. The values of the rhythm variable (simple, compound, constant or free) are described and its study is considered from a quantitative and experimental perspective. To do this, the study hypotheses are raised in a speculative way.
Keywords
Rhythm, Advertising, Creativity, Measure, CommunicationReferences
Alten Stanley (1994). El manual del audio en los medios de comunicación. Gipuzkua: Escuela de Cine y Vídeo..
Añaños Carrasco, E., Estaún i Ferrer, S., Tena Parera, D., Mas Parera, M. T., Valli, A., & Gamero, B. (2008). Psicología y comunicación publicitaria. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.
Ardley Neil, Arthur; Dave, Chapman, John Perry, Mary Clarke, Crips Clement, Cruden Robert y Strrrok Susan. (1997) El libro de la música. Parramon edicions 1977.
Ayala, José. Creación de un instrumento para medir la creatividad en diseño gráfico. Revista grafica; Vol. I Núm. 1 (2013) https://doi.org/10.5565/rev/grafica.6
Caldeira Lacerda Di Lorenzo, María Clara (2010). La influencia de las capas de elementos secundarios en la transmisión de emociones de un anuncio publicitario gráfico. (Tesis Doctoral). Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
Fraiser, Paul (1976). Psicología del ritmo. Madrid: Morata.
Gernani, Rino; Fabris, Severino (1973). Fundamentos del diseño gráfico. Barcelona: Ediciones Don Bosco.
Martínez Bouza, José Manuel (2020). La influencia del aspecto en la eficiència del mensahe gráfico publicitario. (Tesis Doctoral). Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
Roca, David; Mensa, Marta (2009). Methodologies used in advertising creativity research (1965-2007). Communication & Society, 22(2), 7-34. https://doi.org/10.15581/003.22.36265
Roca, David, Tena, Daniel, Lázaro, Patricia, González, Alfonso, 2016. Is there gender bias when creative directors judge advertising? Name cue effect in ad evaluation. International Journal of Advertising. Vol. 35, no. 6, p. 1008-1023 DOI 10.1080/02650487.2015.1128868
Ruder, Emile (1992). Manual del diseño tipográfico. México: Gustavo Gili.
Tena Parera, Daniel (2018). Me gusta es una opinión, el diseño gráfico no lo es. grafica Vol. 6 Núm. 12 (2018) 61-66. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.137
Tena-Parera, Daniel (1998). La influencia de la composición gráfica en la elección de un bloque de texto escrito. (Tesis Doctoral). Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
Figura 1
Alexandra Proaño 3D. (novembre 2024). Green Peears Diaries. Publicidad Creativa I.
https://greenpeardiaries.blogspot.com/2013/02/publicidad-creativa.html
Figura 2
Guinalíu, Miguel [@GUINALIU]. (Novembre, 2024). #marketingbites #mcdonalds #advertising. Twitter. https://x.com/GUINALIU/status/1163388997596585984
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2025 DTP Tena-Parera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.