Transformation of the advertising art director in the local context

Authors

  • Claudia Vélez Ochoa Universidad Pontificia Bolivariana
  • Omar Muñoz Sánchez Universidad Pontificia Bolivariana
  • Maria Camila Cardona Elorza Universidad Pontificia Bolivariana
  • Sofía Velásquez Valencia Universidad Pontificia Bolivariana

Abstract

This study is intended to make an approach to the background of the director of advertising art in the city of Medellín between 2000 and 2019. This will define the skills of this profile used in the local advertising industry where definitions related to the history of trade and the industry in Medellín are found. In addition, establish advertising behaviour in the city from the mid-twentieth century to the present. The transformation of this professional´s practices into multinational, small and medium-sized enterprises (SMEs) and micro agencies, including design studies, will be briefly analyzed.

Keywords

art direction, progress, city, advertising industry

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Author Biographies

Claudia Vélez Ochoa, Universidad Pontificia Bolivariana

Publicista. Candidata a Doctora en Comunicación por la Universidad Ramón Llull (Barcelona). Magíster en Estrategia y Creatividad (Barcelona). Coordinadora de la Maestría en Industrias Creativas y Culturales. Docente investigadora grupo Epilión. Miembro de la Red Latinoamericana de Investigadores en Publicidad (RELAIP).

Omar Muñoz Sánchez, Universidad Pontificia Bolivariana

Publicista. Doctor en Estudios Avanzados en Comunicación por la Universidad Ramón Llull de Barcelona (España, 2013). Magíster en Estrategia y Creatividad (Barcelona-España, 2010). Magíster Internacional en Creatividad Aplicada por la Universidad Santiago de Compostela (España, 2001). Experto en neurociencia por la Universidad de Salamanca (España, 2013). Certificado en Consumer Behavior, Design Thinking y Coolhunter. Docente Titular y coordinador del Grupo de Investigación en Publicidad-Epilión de la Facultad de Publicidad de la Universidad Pontificia Bolivariana (Medellín-Colombia). Pertenece a la RELAIP (Red Latinoamericana de Investigadores en Publicidad).

Maria Camila Cardona Elorza, Universidad Pontificia Bolivariana

Estudiante Facultad de Publicidad. Universidad Pontificia Bolivariana

Sofía Velásquez Valencia, Universidad Pontificia Bolivariana

Estudiante Facultad de Publicidad. Universidad Pontificia Bolivariana

Published

2022-01-12

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